Незважаючи на істотні зміни в системі вищої освіти в останні роки, теоретичне забезпечення підготовки студентів превалює над формуванням соціально-культурного досвіду, загальнокультури. Через відсутність належної уваги до соціокультурного розвитку випускники ВНЗ зазнають труднощів в процесі працевлаштування, налагодженні взаємодії з колегами і керівництвом, адаптації на робочому місці, освоєнні нових професійних умінь і навичок.
В даний час важливими цілями розвитку особистості є: можливість збагачення особистісного потенціалу людини протягом усього життя, отримання та оновлення знань, які повинні супроводжувати всі виробничі і суспільні процеси; орієнтація на справжню імплементацію особистості в відкриту систему освіти, в мережеву взаємодію з іншими інститутами і агентами, орієнтація на соціальне партнерство; опора на талант, креативність та ініціативність особистості як найважливіший ресурс економічного, соціального, культурного розвитку. Таким чином, проблема соціокультурного розвитку студентів вузів є актуальною і вимагає її вирішення. Зокрема, слід широко застосовувати в цьому відношенні потенціал інституту кураторства, організуючого виховну діяльність в установах вищої професійної освіти. Згідно з даними соціологічних опитувань, потребу у кураторі відчувають 72% студентів-першокурсників і 53% студентів старших курсів. Куратор здатний вплинути на соціокультурний розвиток студентів незалежно від спеціальності та напрямку їх підготовки. В першу чергу це стосується формування загальної культури студентів і соціально-культурного досвіду.
Специфіка соціокультурного розвитку студентів полягає в їх становленні як суб'єктів майбутньої професійної діяльності за допомогою входження в контекст загально культури, що забезпечує формування професійного світогляду, розширення соціального досвіду, набуття особистісних смислів.
До виховної робота на кафедрі загальної хірургії у ВНЗ "Тернопільський національний медичний університет ім. І.Я. Горбачевського " підходять комплексно, це є взаємодієя вихователя і студентів. Роль куратора полягає у спрямуванні виховної роботи в групі відповідно до побажань і ініціативи студентів та плану організації і проведення виховної роботи в університеті протягом навчального року.
Виховна робота викладачів серед студентів займає важливе місце в роботі кафедри та спрямована на формування у них моральних якостей, громадської активності та відповідальності за долю України, дбайливого ставлення до національного багатства країни, любові до рідної мови, поваги до людей які їх оточують.
При плануванні виховної роботи наставники сприяють розвитку здібностей свої підопічних студентів до навчання; допомагають з вибором майбутньої спеціальності та планами на майбутнє; стан навчальної дисципліни та критерії вихованості студентів; вивчають житлово-побутові умови студентів, а також приділяють належну увагу студентам-сиротам та інвалідам.
Пріоритетним у виховній роботі зі студентами викладачів кафедри є реалізація особистісно орієнтованого підходу в навчально-виховному процесі, залучення молоді до національної та світової культури, збереження морального та фізичного здоров’я молодого покоління, виховання патріотизму, громадських якостей особистості, забезпечення педагогічних умов для соціалізації студентів, виховання в них життєвої компетентності.